Programul Investiții pentru creșterea durabilă a IMM
Descrierea programului
Programul oferă suport financiar până la 1.000.000 euro pentru întreprinderi mici,
mijlocii și microîntreprinderi cu scopul de a investii în dezvoltarea durabilă și de a crea noi
locuri de muncă.
Noi, la Kloth Invest, ne angajăm să facem toate demersurile necesare pentru a asigura
elaborarea corectă și completă a documentației specifice programului de finanțare
și să te ghidăm în accesarea acestui program, oferindu-ți toate detaliile necesare.
Hai să maximizăm împreună această oportunitate pentru a transforma afacerea ta.
Îți prezentăm detaliile tehnice referitoare la accesarea programului:
- Nume Program: Prioritatea 1 „Nord-Est – O regiune mai competitivă, mai
inovativă”, OS 1.3 Intensificarea creșterii durabile și creșterea competitivității
IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin
investiții productive, Operațiunea 2 Investiții pentru creșterea durabilă a IMM
e - Instituția Finanțatoare: ADR Nord-Est;
- Bugetul programului: 30.000.000 euro (25.500.000 euro Fondul
European de Dezvoltare Regională + 4.500.000 euro Bugetul de
Stat) - Valoare Ajutor Nerambursabil: de la 200.000 – până la 1.500.000
euro/Beneficiar - Intensitatea Finanțării:
- Nume Program: Prioritatea 1 „Nord-Est – O regiune mai competitivă, mai
Locul de implementare în județ | Procent pentru Întreprindere Mijlocie | Procent pentru Întreprindere Mică (inclusiv microîntreprinderi) |
---|---|---|
Bacău | 70% | 75% |
Botoșani | 70% | 75% |
Iași | 60% | 70% |
Neamț | 70% | 75% |
Suceava | 70% | 75% |
Vaslui | 70% | 75% |
- Valoarea Cofinanțării:
Locul de implementare în județul | Procent minim contribuție proprie Întreprindere Mijlocie | Procent minim contribuție proprie Întreprindere Mică (inclusiv microîntreprindere) |
---|---|---|
Bacău | 30% | 25% |
Botoșani | 30% | 25% |
Iași | 40% | 30% |
Neamț | 30% | 25% |
Suceava | 30% | 25% |
Vaslui | 30% | 25% |
Modalitate de acordare a finanțării:
A. Prefinanțare: Se poate acorda un avans de până la 30% din totalul
finanțării nerambursabile aprobate, în baza unei garanții bancare sau de o
societate de asigurări printr-o cerere de prefinanțare. După ce ați primit
acești bani, trebuie să demonstrați că ați cheltuit cel puțin 50% din
suma primită în termen de 90 de zile.
B. Cerere de plată: O să solicitați furnizorilor facturile pentru cheltuielile
bugetate. După ce primiți facturile, o să completăm cererea de plată
împreună cu facturile. Cererea o să fie verificată în 20 de zile
lucrătoare și dacă totul este în regulă o să primiți banii în 3 zile
lucrătoare, iar facturile o să le plătiți în termen de 5 zile lucrătoare.
C. Cereri de rambursare: Toate cheltuielile bugetate le-ați plătit din
fonduri proprii. După aceste cheltuieli, o să transmiteți o cerere de
rambursare pentru a demonstra cum ați cheltuit banii (facturi, contracte,
ordine de plată, procese verbale etc). Autoritatea de Management o să
ramburseze cheltuielile în maximum 20 de zile lucrătoare.
Aplicanți Eligibili:
Microîntreprinderi (obligatoriu mediul urban),
întreprinderi mici și mijlocii care au sediul social sau punctul de lucru înregistrat în
Regiunea Nord-Est;
A. Solicitantul de finanțare a desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare
cel puțin unui an fiscal integral anterior depunerii cererii de finanțare. O
întreprindere care depune aplicația de finanţare în cursul anului 2024, trebuie să fi
fost înființată cel mai târziu la 3 ianuarie 2023 (prima zi lucrătoare din anul 2023).
B. Solicitantul de finanțare deține asupra locației de implementare a proiectului,
teren și/sau clădire, la depunerea cererii de finanțare, unul din
următoarele drepturi reale pe o perioadă care să acopere inclusiv perioada de
durabilitate a contractului de finanțare, respectiv 3 ani de la efectuarea plății
finale în cadrul contractului de finanțare:
presupun lucrări de construcție/montaj care nu se supun autorizării:
a. dreptul de proprietate privată
b. dreptul de concesiune
c. dreptul de superficie
d. dreptul de uzufruct
e. dreptul de comodat/ folosință cu titlu gratuit
f. dreptul de închiriere/locațiune.
Pentru proiectele care propun realizarea de lucrări care necesită autorizație de
construire:
g. dreptul de proprietate privată
h. dreptul de concesiune
i. dreptul de superficie
Solicitantul trebuie să demonstreze deținerea dreptului de proprietate privată/
concesiune/ superficie/ uzufruct/ comodat/ închiriere/ locațiune, după caz, pe o
perioadă care acoperă implementarea durabilitatea a investiției
(perioada de 3 ani de la ultima plată).
Aplicanți Neeligibili:
A. care sunt în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare,
lichidare sau suspendare temporară a activității;
B. fac obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei
Europene;
C. se află în una din situațiile incompatibile cu acordarea ajutorului de minimis din
fonduri publice;
D. sunt în dificultate – doar pentru întreprinderi care au, la data declarației, cel puțin 3
ani de la înființare;
E. au fost găsiți vinovați pentru comiterea unor fraude/ infracțiuni referitoare la
obţinerea şi utilizarea fondurilor europene;
F. desfășoară activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, al jocurilor de
noroc;
G. dețin pagini web care conțin acte sau materiale cu caracter obscen;
H. au datorii la bugetul de stat;
X. Ajutorul este format din:
– ajutor regional pentru investiții (Fondul European de Dezvoltare
Regională) unde trebuie să venim cu contribuția proprie menționată
anterior;
– ajutor de minimis pentru cheltuieli indirecte precum consultanță,
brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice și cheltuieli
directe pentru servicii de marketing, branding, servicii de proiectare,
comunicare și vizibilitate privind proiectul, participare la târguri pentru
internaționalizare etc – fară contribuție proprie (maxim 7% din
costurile direct eligibile);
XI. Domenii de Activitate/Coduri CAEN eligibile: Click aici!
Condiții :
– Solicitantul are autorizat codul CAEN eligibil vizat de investiție, la locația de
implementare a proiectului, indiferent dacă acesta desfășoară sau nu activitate
pe respectivul cod CAEN.
sau
– În situația în care investiția pentru care se solicită finanțare presupune înființarea
unui punct de lucru nou, la momentul depunerii cererii de finanțare solicitantul
are:
– codul CAEN eligibil vizat de investiție autorizat fie la sediul social/punctele
de lucru existente, fie la terți, iar solicitantul își asumă ca la finalul
etapei de implementare, să facă dovada autorizării codului
CAEN inclusiv la locația de implementare a proiectului.
– codul CAEN eligibil vizat de investiție înscris în actul constitutiv, iar
solicitantul își asumă că la finalul etapei de implementare să facă dovada
autorizării codului CAEN la locația de implementare a proiectului.
Solicitantul trebuie să respecte una dintre cerințele de mai sus, în funcție de tipologia
investiției, respectiv fie punctul 1, fie punctul 2 litera a), fie punctul 2 litera b).
XII. Status Program:
Consultare publică;
XIII. Perioada Depunere Proiecte: Conform ultimelor informații transmise de
reprezentanții ministerului, ghidul se află în consultare publică până pe data de
01.11.2024, urmând să actualizăm informațiile atunci când datele vor fi disponibile.
XIV. Criterii de departajare:
A. se vor ordona descrescător cererile de finanţare în functie de punctajul
obținut la criteriul A din grila ETF;
B. La egalitate de punctaj:
– punctul B.8 din grila ETF – (FN/CA≤1 = 3 puncte);
– punctul B.7 din grila ETF;
– ordinea depunerii cererilor de finanțare.
XV. Durata + Obligații
Perioada de Implementare: Durata de implementare a
proiectului nu poate depăși 31 decembrie 2029.
XVI. Durata + Obligații
Perioada de Sustenabilitate: 3 ani de la ultima plată
efectuată prin program;
XVII. Tipul de cheltuieli eligibile sunt:
A. Costuri directe:
● construcția/ modernizarea/ extinderea spațiului de producție/servicii ale
IMM-urilor, inclusiv asigurarea utilităților generale aferente, respectiv alimentare
cu apă, canalizare, agent termic, energie electrică, PSI;
● echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier,
echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe,
peste 2500 de lei fara TVA;
● achiziționarea de instalații/ echipamente în scopul obținerii unei
economii de energie sau sisteme care utilizează surse regenerabile de energie;
● echipamente care utilizează exclusiv energie electrică;
● echipamente pentru reducerea cantității de gunoi;
● integrarea tehnologiilor de control al poluării, care contribuie la reducerea
emisiilor de gaze cu efect de seră;
● software;
● brevete;
● licențe;
● mărci comerciale;
● Servicii de marketing și branding pentru noile produse/servicii;
● Certificare de noi produse/servicii prin care dovediți că
produsele/serviciile oferite sunt prietenoase cu mediul și nu conțin substanțe
chimice periculoase ( de exemplu ISO 14001 în valoare de aproximativ 500 euro);
B. Costuri indirecte:
● Activități de proiectare și consultanță pentru elaborarea cererii de finanțare,
a planului de afaceri și anexelor acestora;
● Activități privind managementul implementării proiectului;
● Activități privind auditul financiar al proiectului și expertiză
contabilă/declarația expertului contabil;
● Activități obligatorii de comunicare și vizibilitate aferente proiectului.
● Servicii de raportare non-financiară conformă cu standardele de
raportare (de ex: certificare GRI, ESG), pentru a analiza impactul activității
asupra mediului. Pașii pentru a o obține:
– să evaluați activitatea companiei printr-un audit intern pentru a
înțelege impactul actual al companiei și pentru a identificare unde
sunt necesare îmbunătățiri;
– angajează un consultant specializat în certificat GRI/ESG care să se
ocupe cu colectarea datelor detaliate privind impactul activității
asupra mediului (emisii de carbon, consum de energie, gestionarea
deșeurilor) și asupra societății (condiții de muncă);
– persoana desemnată o să elaboreze un raport de sustenabilitate
conform ghidului GRI/ESG și o să vă ajute în procesul de raportare și
certificare;
– prețul acestui serviciu este aproximativ 2.000 euro;
● târguri, expoziții, taxe de participare (activitati care vizează cooperarea extterna grila
ETF punctul A6)
● proiectare și asistență tehnică: studii de teren, studii de specialitate necesare în funcție de
specificul investiției, Cheltuieli pentru (documentații suport) și obținere avize, acorduri,
autorizații, Cheltuieli pentru expertizare tehnică a construcțiilor existente, a structurilor
și/sau, după caz, a proiectelor tehnice, Cheltuieli pentru certificarea performanței
energetice și auditul energetic al clădirilor, Cheltuieli pentru proiectare cf HG 907,
Cheltuieli pentru asistență tehnică din partea proiectantului, Cheltuieli cu plata diriginților
de șantier (Cheltuieli regăsite în deviz);
XVIII. Activități neeligibile:
○ proiectele care constau exclusiv în realizarea de lucrări de construcție ori
proiectele care constau doar în achiziția de active necorporale;
○ agravează problema producției de deșeuri și intensifică utilizarea
excesivă a resurselor;
○ vizează operațiuni de eliminare a deșeurilor și de recuperare a deșeurilor
în vederea producerii de energie;
○ proiectele care constau exclusiv în realizarea de lucrări de modernizare;
○ proiectele care includ doar investiții finanțabile prin ajutor de minimis.
○ cheltuieli pentru achiziționarea echipamentelor/ utilajelor/ instalațiilor de
lucru sau pentru orice alt activ corporal care funcționează prin arderea
combustibililor fosili (inclusiv biocombustibili), fiind eligibile doar celecare sunt alimentate exclusiv electric;
○ cheltuielile pentru achiziţionarea de imobile (teren/clădire);
○ cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în
categoria obiectelor de inventar (cu valoare sub 2.500 lei)
○ costuri administrative:
■ salariile;
■ chiriile;
■ utilitati (energie, combustibil și alte consumuri similare);
○ cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rate și
dobânzi aferente creditelor;
○ leasingul;
○ francize
○ cheltuieli pentru lucrări de întreținere/reparare/mentenanță;
○ costurile lucrărilor de construcție/extindere pentru spații destinate exclusiv
desfășurării activităților administrative: birouri, săli de conferințe/ședințe,
spații pentru relaxarea angajaților, săli de mese;
○ dotări/echipamente/utilaje second-hand;
○ cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport;
○ amenzi, penalităţi, dobânzi, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj;
○ cheltuielile aferente activităților de astrologie și spiritism, inclusiv on-line,
servicii personale de tipul: servicii de escortă, servicii de stabilire a
întâlnirilor, servicii ale agențiilor matrimoniale, video chat on-line pentru
consiliere matrimonială și psihologică;
○ sistemele de minare/stocare pentru criptomonede;
XIX. Criterii punctaj:
Criteriile de punctaj pot fi consultate de aici Anexa 11 Grila
XX. Opis de Documente necesare pentru procesul de elaborare si
depunere a proiectului:
A. actul de identitate al reprezentantului legal sau al persoanei împuternicite,
semnat electronic;
B. certificatul de înregistrare fiscală, valabil la data depunerii proiectului,
scanat;
C. Declaraţia unică a solicitantului – Declarație pe propria răspundere a
solicitantului, prin care acesta declară că îndeplinește condițiile de
eligibilitate și se angajează ca în situația în care proiectul va fi admis la
contractare va prezenta toate documente justificative prin care va face
dovada îndeplinirii condițiilor de eligibilitate, sub sancțiunea respingerii
finanțării.
D. Mandatul special/ împuternicirea specială pentru semnarea anumitor
anexe/secţiuni la cererea de finanțare (dacă este cazul)
E. documentele care atestă dovada dreptului de folosință a imobilului (extras
de carte funciară nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii valabil pe
toată durata de implementare și monitorizare a proiectului):
1. doveditoare ale calității de proprietar/administrator,
2. concesionar sau locatar/comodatar cu drept de superficie,
3. contract de concesiune/chirie/comodat, după caz.
F. certificatul de atestare fiscală (electronic/scanat), privind îndeplinirea
obligaţiilor de plată către bugetul de stat și cel pentru bugetul local;
G. Lista de echipamente/lucrări/servicii cu încadrarea acestora pe secțiunea
de cheltuieli eligibile /neeligibile
H. Pentru proiectele cu lucrari – Devizul general pentru proiectele de lucrări în
conformitate cu HG 907/2016; Certificatul de urbanism și Autorizația de
construire, după caz, Decizia etapei de încadrare a proiectului în procedura
de evaluare a impactului asupra mediului, sau Clasarea notificării
I. Extras din Registrul general de evidență a salariaților (REVISAL), listat cu
cel mult 5 zile lucrătoare înainte de depunerea cererii de finanțare
J. Fișă/fișe de post pentru locul/locurile de muncă nou creat/create
legat/legate direct de investiția finanțată.
K. CV-urile membrilor echipei de proiect şi fişele de post
L. Cele mai recente situații financiare anuale ale solicitantului (aprobate de
adunarea generală a acționarilor sau asociaților);
Se depun documentele aferente exercițiului fiscal anterior depunerii cererii
de finanțare, aprobate de adunarea generală a acţionarilor sau asociaţilor:
1. Bilanţul prescurtat (Formular 10)
2. Contul de profit şi pierdere (Formular 20)
3. Datele informative (Formular 30)
4. Situația activelor imobilizate (Formular 40)
XXI. Opis de Documente necesare la momentul contractării proiectului:
A. Documentele statutare ale solicitantului
1. act constitutiv,
2. contract de societate,
3. statut, în formă consolidată.
B. Certificatul constatator emis de Oficiul Registrului Comerţului, emis cu cel
mult 30 de zile calendaristice înainte de data depunerii
cererii de finanțare;
C. Certificat de atestare fiscală, referitor la obligațiile de plată
la bugetul local și bugetul de stat,
D. Certificatul de cazier fiscal
E. Certificatul de cazier judiciar al solicitantului și al
reprezentantului legal
F. Documentele care atesta dreptul solicitantului asupra
imobilului (teren și/sau clădiri),
G. Pentru proiectele care propun realizarea de lucrări de
construcții, indiferent dacă se supun sau nu autorizării:
1. extras de carte funciară pentru informare nu mai vechi de
30 de zile, valabil la data depunerii cererii de finanţare, care să
ateste dreptul de proprietate/concesiune/superficie al solicitantului
asupra imobilului-teren și/sau imobilului-construcţie pe care se
implementează proiectul și absența sarcinilor care sunt
incompatibile cu realizarea investiției;
2. plan de amplasament vizat de OCPI depus de către
solicitantul de finanțare ca anexă la cererea de finanțare, pentru
imobilele pe care se propune a se realiza investiția în cadrul
proiectului, plan în care să fie evidențiate inclusiv numerele
cadastrale;
3. plan de situație propus pentru realizarea investiției, elaborat de
proiectant și depus de către solicitantul de finanțare ca anexă la
cererea de finanțare;
4. tabel centralizator privind situația obiectivelor de investiție.
H. Pentru proiecte care includ execuția de lucrări de construcții care nu se
supun autorizării – Adresa Primăriei care atestă că lucrările de
intervenție prevăzute prin proiect nu se supun procedurii de autorizare a
executării lucrărilor.
I. Plan de amplasare a echipamentelor/ utilajelor achiziționate prin
proiect din care să reiasă dimensiunea spațiului și deținerea utilităților
necesare (instalații electrice, internet, etc).
J. Dovada capacității financiare: extras de cont bancar (curent, de
depozit), linie/ contract de credit emise de o instituție bancară, scrisoare de
confort. Dovada capacității financiare trebuie să acopere cel puțin
contribuţia proprie totală a solicitantului (contribuția la valoarea eligibilă și
valoarea neeligibilă a proiectului), mai puțin TVA aferentă proiectului.K. Cele mai recente situații financiare anuale ale solicitantului;
1. Bilanţul prescurtat (Formular 10)
2. Contul de profit şi pierdere (Formular 20)
3. Datele informative (Formular 30)
4. Situația activelor imobilizate (Formular 40).
L. Cele mai recente situații financiare anuale ale entităților
identificate ca întreprinderi partenere și/sau legate cu
solicitantul, conform Declarației privind încadrarea în
categoria IMM;
1. Bilanţul prescurtat (Formular 10)
2. Contul de profit şi pierdere (Formular 20)
3. Datele informative (Formular 30).
M. Declarația IMM actualizată (Anexa 5)
XXII. Pașii prin care trece un proiect de la idee la proiect finanțat si
implementat cu succes:
A. consultanță – cunoaștere a tuturor beneficiilor și obligațiilor din proiect;
B. contractare și colectare și generare documente necesare pentru elaborare;
C. elaborarea propriu-zisă a proiectului de către Reprezentantul de proiect
desemnat;
D. înscrierea solicitanţilor și validarea înscrierii acestora;
E. depunerea proiectelor;
F. evaluarea proiectelor: analiza documentelor depuse, solicitarea de
informații suplimentare, clarificări, dacă este cazul;
G. publicarea listei proiectelor admise și respinse;
H. semnarea contractelor de finanţare nerambursabilă, în termen de 10 zile
calendaristice de la primirea contractului;
I. publicarea listei contractelor de finanțare semnate;
J. acceptarea solicitărilor de avans și plata acestora;
K. implementarea proiectelor de către Beneficiari;
L. decontarea sumelor solicitate de către Beneficiari;
M. monitorizarea funcționalității proiectului la Beneficiari;
N. monitorizarea durabilității proiectului la Beneficiari.
Contact:
Kloth Invest asigură implementarea proiectului și asistență prin departamentele sale de consultanță pe toată durata contractului de finanțare.
Website: www.klothinvest.ro/contact
Ești gata să-ți duci afacerea la nivelul următor? Nu rata oportunitatea
unică oferită de Programul Regional Nord-Est.
Documente disponibile
Procesul de finanțare
+40 746 278 278
Te interesează finanțarea? Trimite-ne un email sau dă click pe butonul de mai jos pentru a-ți verifica eligibilitatea
simplu si rapid!
Alte programe de finanțare
Stare: Inactivă
Suma accesabilă: până la 200.000 lei
Cofinanțare: minim 30%
Perioada estimativă: Decembrie 2024
Stare: Activă
Suma accesabilă: 220.000-1.500.000 Euro
Cofinanțare: minim 10% – minimis și minim – 25% – ajutor de stat
Perioada estimativă: Februarie 2025
Stare: Activă
Suma accesabilă: maxim 50.000 Euro
Cofinanțare: minim 10% pentru a fi eligibil sau minim 20% pentru punctaj maxim
Perioada estimativă: Decembrie 2024